معماری مدرن

معماری مدرن

چکیده ای از معماری مدرن اولیه و جنبش های اثرگذار در آن

در اواخر قرن نوزدهم شیکاگو شهری مهم در آمریکا و ایستگاهی مهم برای مسیر های راه ان بود که شرق و غرب امریکا را به هم متصل میکرد و همچنین ساختمان های اداری زیادی نیز در آن فعالیت میکردند . در آتش سوزی بزرگ سال 1981 بخش بزرگی از شیکاگو از بین رفت و این زمینه ساز تحولی جدید در معماری شد . تصمیم بر این شد که بازسازی شیکاگو به صورتی متفاوت از قبل و با مبانی نظری معماری مدرن صورت پذیرد . ازین رو ساخت ساختمان هایی بلند مرتبه تر از گذشته و با اسکلت فولادی و هچنین به دور از تاریخ گرایی و تزعینات در دستور کار قرار گرفت . این تفکر اصول طراحی و ساخت را دچار تحول کرد و باعث پدید امدن مکتب شیکاگو شد . از اصول اصلی منشور اولیه معماری مدر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1 : عدم تقلید از سبک های گذشته
2 : استفاده از اسکلت فولادی در کل بدنه بنا
3 : استفاده اندک از ترعینات رایج
4 : استفاده از پنجره های عریض که کل دهانه بین ستون هارا می پوشاند .

از معماران تاثیر گذار در معماری مدرن اولیه میتوان به هنری ریچاردسون )بنیان گذار معماری مدرنیستی ( ،  ویلیام جنی ) اولین معمار مطرح در مکتب( و لویی سالیوان که با شعار ، فرم تابع عملکرد، مفاهیم جدیدی را به معماری وارد کرد بودند .

از ساختمان های شاخص مدرنیته اولیه در آن سالها میشود به فروشگاه مارشال فیلدز شیکاگو اثر ریچاردسون اشاره کرد که ساختمانی هفت طبقه است که یک بلوک کامل را اشغال کرده و اسکلتی کاملا فلزی دارد .

ساختمان دیگر ساختمان بیمه شیکاگو اثر ویلیام جنی است . این ساختمان اولین ساختمانی است که هیچ دیوار باربری ندارد و وزن آن تمام روی اسکلت فولادی است .این بنا در ده طبقه ساخته شده و نمادی از سبک شیکاگو و معماری مدرن بدوی است که در آن از هیچ تزعیناتی استفاده نشده و نمایی کاملا ساده و درون ان فضایی یکپارچه و پارتیشن بندی شده دارد . تمامی فرم های استفاده شده برای این ساختمان ساده و بدون پیچیدگی هستند و استفاده از پنجره های سرتاسری به گونه ای که کل فضای بین ستون ها پر شده اند این امکان را به ساختمان میدهد که از نور طبیعی بیرون ساختمان نهایت بهره را ببرد .

معماری مدرن

جنبش های مهم و تاثیر گذار در معماری مدرن

جنبش هنر ها و پیشه ها : این جنبش توسط ویلیام موریس پایه گذاری شده و تمرکز خود را روی هنر هایی نظیر معماری داخلی ، طراحی و چاپ پارچه و صنایع دستی و نقاشی میگذارد . هدف این جنبش احیای صنایع دستی در تولیدات صنعتی و پر رنگ کردن نقش نگاه زیباشناسانه در محصولات تولیدی است . ویلیام موریس در اثر خانه قرمز خود تعذیف نگاه هنری به بنا را تقویت میکند .

جنبش آرت نوا : جنبش آرت نوا در پاریس فرانسه و هم راستا با جنبش هنر ها و پیشه ها بوجود آمد که هر دو بر برتری آثار ساخته شده با دست نسبت به آثار ماشینی تاکید داشتنه اند . از تفاوت های بین این دو جنبش میتوان به علاقه ی بیشتر هنرمندان آرت نوا به صنایع تولیدی انبوه صنعتی اشاره کرد . جنبش آرت نوا همچنین به مواد و مصالح جدید روی خوش نشان میداد و در طراحی های این هنرمندان از طرح های انتزاعی الهام گرفته از طبیعت و گیاهان و پیچش های موجود در آن ها استفاده می شده است .

جنبش کانستراکتیویسم : این جنبش در روسیه بوجود آمد و هنرمندان شاخصی چون تاتلین ، مالوچ ، رودچنکو و کاندینسکی از پیشروان آن بودند . کانستراکتیویسم هنر را ناشی از الهامات درونی نمیدانست و الهام گیری از طبیعت را کار غلط و بیهوده میدانست در عین حال به نظم و منطق قرار گیری شکل های مجرد و ساخت فرم واحدی از آنها تاکید داشت .
در این جنبش کمپوزوسیون و ترکیب افقی و عمودی احجام است که فضا را تعریف میکند و اشکال هندسی در فضا به هم برخورد داشته و فرم را بوجود می آورند . از اثار شاخص کانستراکتیویسم میشود به کاخ لوور و بنای یادبود بین الملل اثر تاتلین اشاره کرد .

جنبش باوهاوس : در وایمار آلمان و توسط والتر گریپوس پدید آمد و هنرمندانی چون وان ده ولد و کاندینسکی در آن حظور داشتند .این جنبش تمرکز اصلی خود را بر روی معماری داخلی ، طراحی صنعتی و نقاشی و تعاتر گذاشت . این جنبش از تولیدات انبوه صنعتی همایت می کرد و تفاوتی بین هنرهای کاربردی و هنر های زیبا قاعل نمیشد . کمی بعد مدرسه باوهاوس با شعار فرم تابع عملکرد تاسیس شد. جنبش باوهاوس هم به تفکر هنری و هم فن صنعیتی به یک اندازه اهمیت میداد و زیبایی را در قاب های خالاقانه و هنری ولی در عین حال کاربردی و مفید تعریف میکرد . ساختمان مدرسه باوهاوس نمونه کاملی از آرمان های معماری این جنبش است .

جنبش داستیل : در هلند و توسط پیت موندریان ظهور کرد . داستیل هنر را به شکل انتزاعی و با استفاده از اشکال کامل و بنیادین در راستای عمود و افق و با تاکید بر قرینگی در ترکیب و همچنین استفاده گسترده از رنگ های قرمز و زرد و آبی تعریف میکرد . ثمره ی این جنبش تفکر نعو پلاستی سیستم موندریان بود که هنر را عنصری مطلقا انتزاعی می دید و فضا را واقعیتی نهفته در آن می دید که با رنگ های سفید و خاکستری وزرد و آبی و قرمز تعریف میشد.

جنبش داستیل

جنبش آرت دکو : این جنبش در پاریس فرانسه شکل گرفت و تمرکز اصلی آن بر روی تزعینات زیاد و اغراق شده با استفاده از مصالحی مانند عاج ، لاک ، برنز و چرم بوده و در آن از رنگ هایی مانند طلایی یا رنگ های تند مانند قرمز و آبی غلیط استفاده میشده است . همچنین در این جنبش تمرکز بر اشرافی گرایی با استفاده از فرم های سلطنتی و ترکیب سبک هایی مانند فرانسویی و افریقایی رواج داشته است. این جنبش نهایت تجمل گرایی و تزعینات در معماری مدرن است . ساختمان کرایسلر نمونه ای از معماری آرت دکر است .
جنبش استریم لاینینگ : این جنبش بر روی خطوط سینوسی و منحنی کنترل شده و لطیف و همینطور فرم هایی پویا و متحرک مترکز میکند .

معماری

گروه متخصصین راد ساخت با بینش در معماری مدرن میتوانند بازسازی ساختمان ها و ویلا و … شما را با تجربه و معماری مدرن انجام دهند . لینک اینستاگرام ما